Klachtenregeling

Een goed contact met uw huisarts is heel belangrijk. Gelukkig zijn de meeste patiënten tevreden over hun huisarts. Het kan echter zijn dat u niet tevreden bent over uw huisarts of een andere medewerker van de praktijk. Bijvoorbeeld omdat:

  • Uw huisarts niet de zorg biedt die u verwacht;
  • uw huisarts weigert om medicijnen voor te schrijven of een behandeling te doen;
  • uw huisarts geen doorverwijzing wil geven, bijvoorbeeld naar een specialist of een fysiotherapeut;
  • uw huisarts een verkeerde diagnose heeft gesteld;
  • uw huisarts of een andere medewerker onbeleefd is;
  • de assistente u niet door wil verbinden met de huisarts;
  • uw huisarts geen informatie wil geven over derden, bijvoorbeeld over uw familielid.
Zo kunnen er nog veel meer zaken zijn die misschien niet lopen zoals u dat verwacht. De huisarts kan goede redenen hebben voor zijn of haar beslissing, maar het is ook mogelijk dat hij of zij een fout maakt of niet zorgvuldig genoeg is.

Wkkgz

De overheid wil dat iedereen goede zorg krijgt. Daarom heeft de overheid wettelijk vastgelegd wat goede zorg precies inhoudt. En wat er moet gebeuren als mensen een klacht hebben over de zorg. Dit staat in de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz). In het kader van de verplichtingen die voortvloeien uit deze wet zijn wij o.a. aangesloten bij de Stichting Klachten en geschillen Eerstelijnszorg (SKGE).

Hieronder geven wij aan wat u met uw onvrede of klacht kunt doen en wat de rol is van de (klachtenfunctionaris van) SKGE.

Uw klacht

Bespreken

Bespreek uw klacht eerst met de huisarts zelf.

Veel mensen vinden het lastig om te klagen, maar uw huisarts stelt het prijs om het te horen als een patiënt niet tevreden is. Als uw huisarts weet wat er mis gaat, kan hij of zij ervoor zorgen dat het in de toekomst beter gaat. Zo kan de zorg verbeteren, voor uzelf maar ook voor anderen.

In het gesprek legt u uit waar u ontevreden over bent. Als het beleid van de huisarts wel correct was, kan hij of zij u uitleggen waarom hij of zij zo handelde. En als de huisarts een fout heeft gemaakt, kunt u samen zoeken naar een oplossing.

Misschien vindt u het moeilijk om hier met uw huisarts over te praten; dan kunt u iemand meenemen naar het gesprek. Ook ontevredenheid over de assistentie, praktijkondersteuner, waarnemend huisarts of de huisartsenpost kunt u met de huisarts bespreken.

Komt u er samen niet uit?

Klachtenfunctionaris

Heeft u een klacht over uw huisarts en heeft een gesprek niet tot een oplossing geleid of wilt u uw klacht niet met ons bespreken? Dan kunt u hieronder uw klacht indienen bij de SKGE.

Uw klacht wordt in behandeling genomen door een onafhankelijke klachtenfunctionaris van SKGE. Deze zoekt samen met u naar een oplossing van uw klacht of probleem. De klachtenfunctionaris kan proberen de klacht te bemiddelen. De klachtenfunctionaris kiest geen partij en heeft daarom geen oordeel. Alles wat u de klachtenfunctionaris vertelt, is vertrouwelijk.

Patiƫntenfolder

U kunt de klachtenfolder van SKGE met informatie over de klachtenregeling huisartsenzorg hier bekijken.

klachtenfolder

Model klachtenregeling

Uw klacht wordt behandeld zoals beschreven in het model klachtenregeling dat u hier kunt bekijken.

klachtenregeling

Klachten over hulpmiddelen

Ingeval van klachten over de verstrekking van hulpmiddelen door apotheekhoudende huisartsenpraktijk De Valom kunt u contact opnemen met de SEMH.

Stichting Erkenningsregeling voor leveranciers van Medische hulpmiddelen (SEMH)
Postbus 526
2400 AM Alphen aan den Rijn
Telefoon (0172) 41814

www.semh.info

Een geschil

Als de bemiddeling door de klachtenfunctionaris niet is geslaagd, kunt u besluiten uw klacht in te dienen bij de geschilleninstantie Stichting Klachten en geschillen Eerstelijnszorg (SKGE)
Postbus 8018
5601 KA Eindhoven
Telefoon 088 022 91 00

www.skge.nl

Feedback; geen klacht, wel iets melden

Wij, medewerkers van huisartsenpraktijk De Valom, proberen ons werk zo professioneel mogelijk te doen. Daarbij stellen wij uw mening zeer op prijs. Wij hopen dat u ons op de hoogte brengt als u op- of aanmerkingen of suggesties heeft. Want uw mening helpt ons om ons werk goed te blijven doen en, als dat nodig is, te verbeteren.

Wilt u iets aan ons kwijt, dan kunt u daarvoor het feedbackformulier gebruiken.

Velden aangemerkt met * zijn verplicht.

Dit veld mag alleen letters en spaties bevatten...
Vul het onderwerp in...
Vul een correct e-mailadres in...
U heeft het maximaal aantal tekens bereikt...
Vul uw telefoonnummer in...
U heeft het maximale aantal woorden bereikt...
Vul het juiste getal in...
Uw bericht is verzonden.×
Uw bericht kan om technische redenen niet worden verzonden. Neem contact op met de praktijk om een formulier te ontvangen.×

Klacht indienen

In het kader van de verplichtingen die voortvloeien uit de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) zijn wij aangesloten bij de Stichting Klachten en geschillen Eerstelijnszorg (SKGE)
Postbus 8018
5601 KA Eindhoven
Telefoon 088 022 91 00

Wij maken bij de behandeling van uw klacht tevens gebruik van de diensten van de onafhankelijke klachtenfunctionaris van SKGE.

  • Persoonlijke Gezondheidsomgeving (PGO)

    Een persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO) is een website of app, waarin je informatie over je eigen gezondheid kan bijhouden. Zo kan je jouw medische gegevens eenvoudig verzamelen, beheren en delen. Ook kan je zelf gegevens toevoegen, zoals behandelingen, labuitslagen, medicatie en inentingen.

    Er zijn diverse PGO's met verschillende functies beschikbaar. U bepaalt zelf welke PGO u wilt gebruiken.

    Klik op onderstaande link voor een actueel overzicht van PGO's die voldoen aan de strenge MedMij-voorwaarden en het MedMij-label mogen gebruiken.

  • Privacy

    De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) is de nieuwe wet ter bescherming van privacy en persoonsgegevens. Op grond van deze
    wet heeft een organisatie die met persoonsgegevens werkt bepaalde plichten en heeft degene van wie de gegevens zijn bepaalde rechten. Naast deze algemene wet gelden specifieke regels voor de privacy in de gezondheidszorg. Deze regels staan onder andere vermeld in de Wet geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO). Onderstaand privacyreglement is bedoeld om u te informeren over uw rechten en onze plichten die gelden op grond van de AVG en de WGBO.

  • Praktijkfolder

    In de praktijkfolder vindt u belangrijke informatie over de praktijk en de apotheek.

    U kunt de folder hier bekijken. U kunt ook de assistente om een gedrukte praktijkfolder vragen.

    praktijkfolder.pdf

  • Online regelen
logo thuisarts.nl

Op Thuisarts.nl vindt u informatie over ziekte en gezondheid. Medische informatie van uw huisarts voor thuis. Betrouwbaar, onafhankelijk en zonder reclame.

Stacks Image 166148
Wij nemen deel aan het maatschappelijke zorgproject "Het BeterBoek" voor kinderen in Ziekenhuis Nij Smellinghe te Drachten.
Mede dankzij onze deelname krijgen kinderen die opgenomen of behandeld worden in dit ziekenhuis gratis Het Beterboek van Bureau Méteau uitgereikt!
Stacks Image 166269
Deze apotheekhoudende huisartsenpraktijk is LRQA multi-site gecertificeerd en voldoet aan de gestelde kwaliteitsnormen voor aantoonbaar goede huisartsen- en farmaceutische zorg.
Stacks Image 166116
Wij zijn een SEMH erkende leverancier van hulpmiddelenzorg op het gebied van diabetes, incontinentie, drinkvoeding en wondverzorging.

Waar vindt u ons?

Routebeschrijving naar Huisartsenpraktijk De Valom
Huisartsenpraktijk De Valom
Valom 19, 9247 AV Ureterp
Telefoon (0512) 30 12 02
Valom 19, 9247 AV Ureterp